Del 1 av mitt rögugnsprojekt är att sanera bort allt gammalt ur ugnen. Började med att öppna och skruva bort allt onödigt t ex cirkulationsfläktar. Innermåtten är gigantiska, 2 st standardbleck får plats på djupet och 16 i höjd. Detta betyder alltså att jag teoretiskt kan ha 32 bleck inne samtidigt, STORT. Men nej, jag skall reducera utrymmet lite, klä med granpanel och sätta upp olika rökkrokar.

IMG_2302Innermåtten blir ca 132cm höjd, 60 cm bredd och ca 80 cm djup. Detta skåp har en gång varit en enorm energislukare. 12 st element på vardera 3kW ger enbart en effekt av 36kW för värmen. Sedan kom cirkulationsfläktar och övervakningselektronik. Totalt drar ugnen vid maxeffekt ca 37kw (37 000W). Det kräver enorma säkringar som jag inte har, så det får bli en minskning av ugnseffekten. Elementen såg riktigt bra ut och tog liten plats så 3 st element får vara kvar så då blir elementeffekten 9kw. Då klädseln av gran inte kommer att gilla höga temperaturer kommer jag att sätta in 2 st PID regulatorer som bevakar temperaturen noga. Mina huvudsäkringar är på 20A så det klarar sig med bra marginal. Bygger om dom till 3 fas istället för 1 fas för att få jämnare belastning av faserna. Installera dessutom jordfelsbrytare och annat, mer om detta senare.

River allt innanmäten och tar bort fläktar med avdragare.


2 svar till ”Bageriugn blir rökugn, del 1”

  1.  profilbild
    Anonym

    Vad är det för fördel att klä med granvirke och inte fortsätta med rostfritt ?

    /Lejon

    Gilla

    1. Kenth profilbild

      I en rökugn blir det sot/fettavlagringar som med tiden rinner på det rostfria. Med granvirke så ”fastnar” det och droppar inte ned på dina produkter.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.