Vid min vistelse hos Hans Engstrand fick jag uppleva hans fina rökgenerator. Hans såg att  jag imponerades och skickade snabbt med material för att jag skulle tillverka en egen. Hans köper sitt rostfria material hos Stena Metall i Kalmar.

Röken är ca 30 * 50 cm och är då stor. Det är precis jag får in den i mitt rökskåp. Till röken krävs ju förståss spån. Köpte 2 st säckar minsta alspånet i Kungsbacka hos Kungsbacka brikett och rökugnsfabrik. Jag skulle vilja ha en ännu finare fraktion men det hade dom inte hemma.

IMG_2249

 

Jag fick därföe ta en grovare spånbale och tända på. Det är viktigt att det blir ordentlig glöd i centrum av balen. Det är en bra glödkärna man vill ha. Tände och provrökade igår, brinntiden blev ca 12 timmar med det spånet. Hos Hans brann det 16 timmar utan vidare beroende på hur man lägger balen/strängen.


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.