Bradley smoker kontra andra rökaggregat, venturi

Jag har nu använt min Bradley smoker rökaggregat ca 18 månader och är missnöjd.

  • Briketterna är dyra
  • Dom blir bara halvgenombrunna
  • Inte helt rostfritt som reklamen säger
  • Går inte att få mycket rök
  • Ibland matar den fram 2 och 3 briketter, inte 1
  • Jag känner ingen skillnad mellan de olika brikettsorterna
Vad finns det för alternativ?
Givetvis egen eldstad, det har jag men det blir lite okontrollerad rökning lätt att få tung överrökt besk smak.
Det finns också andra rökaggregat! Jag har fastnat för en teknik som kallas Venturirökning. Venturi är egentligen ett fysikaliskt fenomen som ni får googla på :
Rökgeneratorn har jag tänkt bygga själv men det finns färdiga att köpa fär ca 1000:- på eBay eller andra ställen, Googla på venturi smoker eller smoke generator.
Tekniken är mycket enkel, några rostfria rör och en luftpump, t ex en akvariepump. Här finns en bra beskrivning 
Fördelarna är många:
  • Billiga att tillverka
  • Kortare röktid då mer rök produceras
  • Mycket billigare i drift då man kan använda spån, flis, pellets eller små vedträn istället för briketter
  • Man kan ha den med en 12V fläkt för icke 220V system.
  • Roligt att göra själv
Snodd bild från www
Principskiss


6 svar till ”Bradley smoker kontra andra rökaggregat, venturi”

  1. Harry Stangenberg profilbild

    Hej Kenth,Det är givetvis alltid kul med prylar kopplade med slangar och sladdar. Har tittat på:http://www.carnivor.se/artgrp/kall-varmrokning/amazin-5×8-rokgenerator.htmlsom är som gemet. Har emellertid svårt att tro att den kan alstra rök i 11 timmar

    Gilla

  2. Magnus Nillrot profilbild

    Hej Kent,Har du någon uppfattning om vilken temperatur röken har?

    Gilla

  3. Kenth profilbild

    Inte bra ger för lite rök

    Gilla

  4. Kenth profilbild

    Vilken menar du?

    Gilla

  5. Kenth profilbild

    Om du menar räkgeneratorn ger den ca 20 graders rök givetvis beroende på utetemperatur.

    Gilla

  6. Mario profilbild

    Jag har en sådan och laddar med alspån 0-2 mm som jag ger en extra torkning i micron. 11 timmar har jag inte ens försökt få ut men 4-5 går bra.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.